Skolvalschecklista-uppdatering

(Okej, det heter ”skolansökan”, man får önska en plats men kan inte kräva en viss skola)
Under januari månad varje år vill Sollentuna kommun att man ansöker om plats till förskoleklass, och i vissa fall till annan årskurs i grundskolan, inför läsåret som inleds hösten senare samma år. Det spelar ingen roll när under den perioden som du gör din ansökan för kommunens egna skolor.1

Många av de faktorer som vi föräldrar och våra barn kan tycka påverkar eller t.o.m. avgör om en skola är bra är oreglerade i Sverige. Därför har vi gjort en lista över sådant som kan vara bra att fråga om och kanske till och med, i den mån det är möjligt, att kontrollera inför att du lämnar in skolplaceringsönskemål till kommunen. Av Sollentunas grundskoleelever2 går dock 27,2% hos enskilda huvudmän (friskolor), 70,3% i kommunens egna skolor och 2,5% i andra kommuners kommunala skolor3. Offentlighetsprincipen gäller inte för dessa enskilda skolhuvudmän (”friskolor”) så det kan vara svårt att kontrollera om reklamen stämmer med de faktiska förhållandena. Men: fråga, fråga, fråga!

Info om huvudman, ägarstruktur, hur stor andel av skolpengen som når barnets skolenhet av den summa som kommunen betalar ut till huvudkontoret, lärartäthet, personalomsättning, religiös profil, tidigare och aktuella kvalitetsproblem framgår inte på kommunens sida med sammanställning över de skolor som finns i kommunen. Detta plus frågor om undervisningsgruppens storlek och faktisk timplan (antal lärarledda undervisningstimmar) kan man därför ta med på sin checklista när man kontaktar rektorer inför skolvalet. 

Detta är klokt att fråga om när man ska önska skolplacering åt sitt barn:

  • Hur hög är lärartätheten?
  • Hur stora är undervisningsgrupperna i F-klass, lågstadiet, mellanstadiet? Antal elever per lärare i undervisningssituation?
    Hur många av lärarna är behöriga? dvs hur stor andel av lärarna har svensk legitimation? se Skolverkets statistik
  • Hur stor är personalomsättningen på skolan? Hur många år följer samma lärare en klass?
  • Hur stora är sjuktalen bland personalen?
  • Har skolan egen skolgård?
  • Har skolan egen idrottshall?
  • Har skolan specialsalar (träslöjd, syslöjd, kemi, fysik)?
  • Har skolan egen matsal?
  • Har skolan eget bibliotek?
  • Har skolan utbildad skolbibliotekarie? Hur många timmar i veckan tjänstgör skolbibliotekarien på denna skolenhet? 
  • Erbjuds musikundervisning?
  • Från vilka åldrar erbjuds slöjd/musik (en del skolor erbjuder det innan de ”måste”)
  • (Hur väl) stämmer era betyg överens med resultaten på nationella proven?
  • Får eleverna tryckta läroböcker i alla ämnen?
  • Vad finns det för övrig personal: har ni speciallärare, specialpedagoger: antal? Hur arbetar de med ordinarie pedagoger? Erfarenhet och omsättning? Förebyggande arbete eller hinner de endast kopplas in när problem uppstått? 
  • Kräver skolan att barn fått en psykiatrisk diagnos innan man gör anpassningar i arbetsmiljön eller är man lyhörd för varje barns behov? Ingen skola kommer dock säga att de kräver att barnet har fått en diagnos för att de ska sätta in resurser eftersom de då skulle bryta mot skollagen, så fråga hellre: HUR de jobbar med barn med [en viss] svårighet (som i många fall ju inte alls har någon fastställd diagnos men enligt lag kan ha/har rätt till stöd). Se även: https://www.sollentuna.se/forskola–skola/utforare-skola–verktyg-och-stod/pedagogiskt-stod/skolstod/ där ni kan få hjälp om och när ni inte orkar strida och navigera i systemet!
  • Hur förebygger ni mobbning? Hur gör ni när ni noterar eller uppmärksammas på förekomst av mobbning?
  • Fundera även på hur viktigt det är för er med avstånd och typ av väg (trafiksituation) hemifrån och i relation till ev småsyskons förskola och till din resväg/arbetsplats.

Barnen på lågstadiet tillbringar ofta lika mycket tid på fritids som i skolan!

  • Hur ser bemanningen ut på fritidshemmet?
  • Hur många barn går det per legitimerad lärare med inriktning fritidshem?
  • Har barnskötare/personal på fritids relevant pedagogisk gymnasial utbildning (även andra yrkesgrupper utöver lärare i fritids måste ha formell utbildning för arbete med barn–annars måste arbetsgivaren se till att de erbjuds det!) 
  • Vad har fritids tillgång till för lokaler? Oftast eller alltid verkar det vara samma lokaler som skolan nuförtiden i Sollentuna!
  • Hur ofta har fritids möjlighet att dra nytta av skolans slöjdsalar, gymnastiksal och musiksal i praktiken? Kan barnen få undervisning av kommunala kulturskolan i fritids lokaler eller måste man planera arbetet så att man kan skjutsa eller åka med barnen till kulturskolan på Rudbecks väg om de ska kunna ta del av kulturskolans utbud? https://www.sollentuna.se/kulturskolan

Hur vet jag om personalen är behörig?

Du kan hamna i situationen att du själv måste kontrollera om ditt barns lärare är legitimerad och därmed behörig 4om huvudmannen inte vill bistå med infon och Skolverket fortsätter göra en del statistik svåråtkomlig, men de är skyldiga att svara på om ditt barns personal har svensk lärarlegitimation, vilket betyder att de är behöriga. Många skolor i Sollentuna använder sig av ett kryphål i lagen som ger dem rätt att bedriva skola utan behörig personal dvs utan svensk lärarlegitimation. Dessa skolor har nästan alltid ordet ”international” i sitt namn och där får man hoppas att huvudmannen lämnar ut info om personalens kvalifikationer och klarar av att bedöma utländska examina (om examina finns)–svenska myndigheter sitter inte på den infon och gör ingen bedömning av denna personals kvalifikationer.

Vi skrev mer om fritids på vår hemsida i början av 2023.5

Av oss/dem som önskat kommunal skola är det hela 13 % av sexåringarna som tilldelas annan skolplats än den deras familjer önskat! Tabell från Sollentuna kommuns Tertialrapport 1: 2024, Utbildningsnämnden https://diariet.sollentuna.se/download/document?filename=VGVydGlhbHJhcHBvcnQgMSAyMDI0IFV0YmlsZG5pbmdzbuRtbmRlbi5wdWIucGRm&id=9304&session_id=16908FE6F2CF44228784616DE298262154F20978C6&fbclid=IwY2xjawEjM2tleHRuA2FlbQIxMAABHUlmuZcFfit-AXj8bxk8NHJd-49Zrq1nOUGLs2HM8poEhRtOmtyyiSaISw_aem_zgBZIdmm68jHw4JyrL6I4w

**********

  1. Däremot, gällande friskolorna ska man dels ansöka via kommunens webbtjänst av administrativa skäl så kommunen får koll på att ni följer skolplikten, men platsurvalet hos den specifika friskolan påverkas oftast av när du anmält ditt barn till deras egen administratör, dvs en separat ansökningsprocedur skild från kommunens! Kolla alltid detaljer och det finstilta med den skolan du vill att barnet ska gå på. ↩︎
  2. Om man räknar förskola till studenten går 36 % hos enskilda huvudmän medan 11 500 barn av totalt 18000 barn går i kommunal fsk-gymnasium: dvs 64 % av barnen har Sollentuna kommunen som huvudman för sin skola. Av förskolebarnen går 64% i privat förskola (2659/4158 barn). På gymnasienivå går 72% av Sollentunabarnen i kommunalt gymnasium men något fler i annan kommuns kommunala gymnasium (1605) än Sollentunas Rudbecks gymnasium där 1464 av Sollentunas 4263 gymnasieelever går. ↩︎
  3. Främst Stockholm, Täby och Danderyd. ↩︎
  4. Skolverkets hemsida står:
    ”Begär utdrag ur registret över lärare och förskollärare
    Alla lärare och förskollärare som har fått legitimation finns med i ett register över lärare och förskollärare. Vem som helst har rätt att begära utdrag ur registret, till exempel för att få veta om en viss person har legitimation. Så begär du utdrag ur registret. För instruktioner om hur du begär registerutdrag mejla till lleg.registerutdrag@skolverket.se.
    De lärare och förskollärare som finns med i registret har inte rätt att motsätta sig att någon begär ut uppgifter om dem. Det framgår av förordningen om lärar- och förskollärarregister.
    De här uppgifterna finns i registerutdraget
    Ett standardutdrag från registret innehåller bland annat personnummer, typ av legitimation och behörigheter.
    Lärar- och förskollärarregistret innehåller dock inte uppgifter om motiveringen till beslutet
    ansökningar som fått avslag eller blivit avvisade
    motiveringen till beslut om varning eller att en legitimation ska återkallas
    arbetsplats, anställningsform och examenstyp.
    Skolverket är enligt lag skyldiga att föra ett register över legitimerade och tidigare legitimerade lärare och förskollärare. Det framgår av förordningen om lärar- och förskollärarregister.”
    ↩︎
  5. ”För att få bedriva och ansvara för undervisning i fritidshemmet krävs legitimation med behörighet för undervisning i fritidshem. Kravet gäller sedan den 1 juli 2019 och den som har en examen på högskolenivå som är avsedd för undervisning i fritidshemmet har kunnat ansöka om lärarlegitimation sedan den 1 augusti 2018. I undervisningen i fritidshem får det även finnas annan personal med sådan utbildning eller erfarenhet att elevernas utveckling och lärande främjas. Sådan annan personal kan t.ex. vara fritidsledare och barnskötare. Fritidshemmet är ökänd som ”budgetregulator”, dvs när kommunerna inte budgeterar tillräckligt är det fritidshemmet som först tvingas dra ned på personal, material och ambitioner. År 2021 hade en tydlig förbättring (!) skett av bemanning med behöriga lärare i fritidshemmen i Sollentuna kommun: antal elever per anställd lärare med legitimation var i Sollentuna kommun för samtliga fritidshem var 155,6 (kommunal huvudman: 149,4 jfr med 58,3 för kommunal huvudman totalt för hela riket, enskild huvudman: 177,1 elever per lärare med legitimation). 
    2019 var motsvarande siffror 198,9 respektive 224 elever per anställd lärare med legitimation för kommunala och enskilda fritidshem i Sollentuna kommun (65 för kommunala fritids i hela riket).”
    ↩︎

Publicerat

i

av

Etiketter: