Demonstration mot nedskärningar i Sollentunas kommunala skolor 23 maj 2024

Lärare i Sollentunas kommunala skolor arrangerar den demonstration mot de nedskärningar som skett löpande under många år men som nu blivit riktigt kritiska. Sollentunas Föräldranätverk stöttar detta helhjärtat på alla sätt vi kan!

Kom med och visa våra kommunpolitiker att vi bryr oss om skolan och våra barns utbildning! Nedskärningarna måste stoppas och rätt resurser måste sättas in. Hoppas vi ses 23 maj kl. 17 vid kommunhuset!

Sprid informationen till dina barns klasskamraters föräldrar, dina grannar osv genom att sprida flyer, sätta upp anslag eller maila ut info: använd denna mall om ni vill.

Visst har vi överlag ”lättundervisade” barn i vår kommun och man har satsat på hög andel behörig personal (åtminstone i grundskolan, statistiken för fritidshem är dystrare) men det finns ändå en gräns för hur stora undervisningsgrupper våra barn och deras personal kan och ska tolerera. Detta har vi påtalat i flera insändare, inlägg på hemsidan och på Facebook samt återkommande i olika sorters möten med politikerna (både med dem i styret och dem i opposition). Kommunen höjer sina lokalhyror för skolorna men höjer inte budget i samma utsträckning. Man har sedan åratal försökt slimma allt som slimmas kan, men nu är skolenheterna så stora och så effektivt använda (samkörning med fritidshem tex), läromedelsbudget så minimal, simundervisning nästintill obefintlig osv, att det sedan några år faktiskt är kärnverksamhetens kärnverksamhet rektorerna är inne och osthyvlar: personalen. Det är svårt att få en heltäckande bild eftersom detta görs på en rad olika vis: man avstår ersättningsrekryteringar för pensionsavgångar eller föräldraledigheter, man slutar att ta in vikarier, klasserna har sedan många år varit mycket stora men de fortsätter faktiskt att bli ännu större. Detta innebär tyvärr även fler elever per lärare med högre arbetsbelastning för lärarna och mindre av lärarens tid per elev, dvs sämre undervisning för barnen som följd. Först på senare år har nedskärningarna kommit till de regelrätta varsel/uppsägningar som skett i fjol och som igen förhandlas mellan fack och arbetsgivare nu i vår. Vissa, men inte alla rektorer har informerat oss vårdnadshavare om att detta pågår.

Läs gärna mer om demonstrationen här.

Våra barn som går i privatdriftad grundskola, då?

28 % av Sollentunas grundskoleelever går ju i ”friskolor”, inkl flera av barnen till medlemmar i Sollentunas Föräldranätverk. Scrolla vidare eller bry sig?! ”Skolpengen” dvs den summa pengar som kommunen betalar ut per elev till de privata skolornas huvudkontor varav en andel sedan förs vidare ut till barnets skolenhet efter beslut om avkastningskrav mm avgörs enligt lag av kommunens totala kostnad för skolverksamhet dividerat på antalet elever inskrivna i kommunal skola. Så om kommunen ökar sin skolbudget kommer ”skolpengen” till privatskolorna (”enskilda huvudmän”/”friskolor”) automatiskt att öka. Huruvida det kommer just våra barn till del i just exakt de skolenheter som våra barn går i måste vi själva fråga våra friskolerektorer om! Se till att följa upp och be om att få ta del av detaljerad budget, bemanningsstatistik, behörighet hos lärarna! Men kom med och demonstrera som ett första steg mot högre strukturkvalitet och budget i ditt barns friskola.

Lite grafer och statistik för oss som gillar sånt

Kostnadsutveckling i Sollentuna för förskola grundskola fritidshem gymnasiepeng jfr PKV
Prognostiserad kostnadsutveckling för kommuner enligt SKR:s index (PKV) dvs skolkostnad utan nedskärningar jämfört med faktisk budgetutveckling för förskolan, grundskolan, fritidshem och gymnasiet i Sollentuna kommun med 2014 som godtyckligt basår (index).
Förändringen över tid beror på ändrade behov (ökande/minskande befolkning), förändringar av priser och löner, tekniska justeringar och politiska prioriteringar.
De sistnämnda är anmärkningsvärt osynliga i kommunikationen med oss invånare.
Data från SKR (PKV) och utbildningskontoret i Sollentuna kommun
Nettokostnadsavvikelse förskola, procent
Negativ nettokostnadsavvikelse betyder att förskolan är ”billigare än det borde” enligt statistiska beräkningar justerade för ett antal relevanta parametrar som demografi, geografi, socioekonomiska faktorer. Vet vi vad det beror på att det är billigare? Vet vi att kvaliteten i förskolan inte är och blir sämre? En negativ nettokostnadsavvikelse betyder att verksamheten är effektivare ELLER mindre ambitiös: man kan INTE säga att det i sig innebär HÖGRE KVALITET!
Nettokostnadsavvikelse förskola, miljoner kronor
Vet vi vad det beror på att Sollentunas förskola blev 120 miljoner kronor billigare än SKR:s statistiskt beräknade skattning för år 2022? Leta efter svaret i strukturen: bemanningen, barngruppstorlekarna, omkostnader som mat och utflykter, material, lokaler (yta lokal och gård per barn).
Nettokostnadsavvikelse grundskola F-9, PROCENT
Negativ nettokostnadsavvikelse betyder att grundskolan är ”billigare än det borde” enligt statistiska beräkningar justerade för ett antal relevanta parametrar som demografi, geografi, socioekonomiska faktorer.
Vet vi vad det beror på att det är billigare?
Vet vi att kvaliteten i grundskolan inte är och blir sämre?
En negativ nettokostnadsavvikelse betyder att verksamheten är effektivare och/eller mindre ambitiös: man kan INTE säga att det i sig innebär HÖGRE KVALITET!
Nettokostnadsavvikelse GRundskola, miljoner kronor
Vet vi vad det beror på att grundskolan i Sollentuna blev 31 miljoner billigare än SKR:s statistiskt beräknade skattning för år 2022?
Vet vi att kvaliteten inte är och blir sämre? Leta efter svaren i strukturkvalitetsparametrar som andel behöriga lärare, personaltäthet, storlek på undervisningsgrupper, antal lärarledda timmar, budget för läromedel, tillgång till specialsalar och bemannat skolbibliotek, men det är inte lätt att få en rättvisande helhetsbild. Fler faktorer som påverkar kostnader och kvalitet och som kanske ändrats till det bättre eller till det sämre under åren finns uppräknade i detta inlägg om skolval.
Nettokostnadsavvikelse fritidshem, procent
Negativ nettokostnadsavvikelse betyder att grundskolan är ”billigare än det borde” enligt statistiska beräkningar justerade för ett antal relevanta parametrar som demografi, geografi, socioekonomiska faktorer. Vet vi vad det beror på att det är billigare? Vet vi att kvaliteten i fritidshemmen inte är och blir sämre? En negativ nettokostnadsavvikelse betyder att verksamheten är effektivare och/eller mindre ambitiös: man kan INTE säga att det i sig innebär HÖGRE KVALITET!
Nettokostnadsavvikelse fritidshem, miljoner kronor
Vet vi vad det beror på att fritidshemmet i Sollentuna blev 56 miljoner billigare år 2022 än vad SKR statistiskt antog att det skulle kosta?
Vet vi att kvaliteten inte är och blir sämre?

Fritidshemmet är ökänd som ”budgetregulator”, dvs när kommunerna inte budgeterar tillräckligt är det fritidshemmet som först tvingas dra ned på personal, material och ambitioner.
Barnen på lågstadiet tillbringar ofta lika mycket tid på fritids som i skolan! Hur ser bemanningen ut där?
1

  1. Hur många barn går det per legitimerad lärare med inriktning fritidshem? Har barnskötare/personal på fritids relevant pedagogisk gymnasial utbildning (även andra yrkesgrupper utöver lärare i fritids måste ha formell utbildning för arbete med barn–annars måste arbetsgivaren se till att de erbjuds det!)

    År 2021 hade en tydlig förbättring (!) skett av bemanning med behöriga lärare i fritidshemmen i Sollentuna kommun: antal elever per anställd lärare med legitimation var Sollentuna kommun samtliga fritidshem: var 155,6 (kommunal huvudman: 149,4 jfr med 58,3 för kommunal huvudman totalt för hela riket), enskild huvudman: 177,1 elever per lärare med legitimation.
    Fritidshemmet har både ett omsorgsuppdrag och ett lärandeuppdrag med en läroplan sedan 2016.

    Vad har fritids tillgång till för lokaler? Oftast eller alltid verkar det vara samma lokaler som skolan nuförtiden i Sollentuna! Hur ofta har då fritids möjlighet att dra nytta av skolans slöjdsalar, gymnastiksal och musiksal i praktiken?
    ↩︎

Publicerat

i

av

Etiketter: