Lärare i Sollentunas kommunala skolor arrangerar den demonstration mot de nedskärningar som skett löpande under många år men som nu blivit riktigt kritiska. Sollentunas Föräldranätverk stöttar detta helhjärtat på alla sätt vi kan!
Kom med och visa våra kommunpolitiker att vi bryr oss om skolan och våra barns utbildning! Nedskärningarna måste stoppas och rätt resurser måste sättas in. Hoppas vi ses 23 maj kl. 17 vid kommunhuset!
- Här kan du läsa mer om bakgrunden för demonstrationen: https://braskolor.blog/
- Musikvideo till kommunstyrelsen: https://www.youtube.com/watch?v=JmAx0fVoYzg
Sprid informationen till dina barns klasskamraters föräldrar, dina grannar osv genom att sprida flyer, sätta upp anslag eller maila ut info: använd denna mall om ni vill.
Visst har vi överlag ”lättundervisade” barn i vår kommun och man har satsat på hög andel behörig personal (åtminstone i grundskolan, statistiken för fritidshem är dystrare) men det finns ändå en gräns för hur stora undervisningsgrupper våra barn och deras personal kan och ska tolerera. Detta har vi påtalat i flera insändare, inlägg på hemsidan och på Facebook samt återkommande i olika sorters möten med politikerna (både med dem i styret och dem i opposition). Kommunen höjer sina lokalhyror för skolorna men höjer inte budget i samma utsträckning. Man har sedan åratal försökt slimma allt som slimmas kan, men nu är skolenheterna så stora och så effektivt använda (samkörning med fritidshem tex), läromedelsbudget så minimal, simundervisning nästintill obefintlig osv, att det sedan några år faktiskt är kärnverksamhetens kärnverksamhet rektorerna är inne och osthyvlar: personalen. Det är svårt att få en heltäckande bild eftersom detta görs på en rad olika vis: man avstår ersättningsrekryteringar för pensionsavgångar eller föräldraledigheter, man slutar att ta in vikarier, klasserna har sedan många år varit mycket stora men de fortsätter faktiskt att bli ännu större. Detta innebär tyvärr även fler elever per lärare med högre arbetsbelastning för lärarna och mindre av lärarens tid per elev, dvs sämre undervisning för barnen som följd. Först på senare år har nedskärningarna kommit till de regelrätta varsel/uppsägningar som skett i fjol och som igen förhandlas mellan fack och arbetsgivare nu i vår. Vissa, men inte alla rektorer har informerat oss vårdnadshavare om att detta pågår.
Läs gärna mer om demonstrationen här.
Våra barn som går i privatdriftad grundskola, då?
28 % av Sollentunas grundskoleelever går ju i ”friskolor”, inkl flera av barnen till medlemmar i Sollentunas Föräldranätverk. Scrolla vidare eller bry sig?! ”Skolpengen” dvs den summa pengar som kommunen betalar ut per elev till de privata skolornas huvudkontor varav en andel sedan förs vidare ut till barnets skolenhet efter beslut om avkastningskrav mm avgörs enligt lag av kommunens totala kostnad för skolverksamhet dividerat på antalet elever inskrivna i kommunal skola. Så om kommunen ökar sin skolbudget kommer ”skolpengen” till privatskolorna (”enskilda huvudmän”/”friskolor”) automatiskt att öka. Huruvida det kommer just våra barn till del i just exakt de skolenheter som våra barn går i måste vi själva fråga våra friskolerektorer om! Se till att följa upp och be om att få ta del av detaljerad budget, bemanningsstatistik, behörighet hos lärarna! Men kom med och demonstrera som ett första steg mot högre strukturkvalitet och budget i ditt barns friskola.
Lite grafer och statistik för oss som gillar sånt
Kostnadsutveckling i Sollentuna för förskola grundskola fritidshem gymnasiepeng jfr PKV
Nettokostnadsavvikelse förskola, procent
Nettokostnadsavvikelse förskola, miljoner kronor
Nettokostnadsavvikelse grundskola F-9, PROCENT
Nettokostnadsavvikelse GRundskola, miljoner kronor
Nettokostnadsavvikelse fritidshem, procent
Nettokostnadsavvikelse fritidshem, miljoner kronor
Fritidshemmet är ökänd som ”budgetregulator”, dvs när kommunerna inte budgeterar tillräckligt är det fritidshemmet som först tvingas dra ned på personal, material och ambitioner.
Barnen på lågstadiet tillbringar ofta lika mycket tid på fritids som i skolan! Hur ser bemanningen ut där?
1
- Hur många barn går det per legitimerad lärare med inriktning fritidshem? Har barnskötare/personal på fritids relevant pedagogisk gymnasial utbildning (även andra yrkesgrupper utöver lärare i fritids måste ha formell utbildning för arbete med barn–annars måste arbetsgivaren se till att de erbjuds det!)
År 2021 hade en tydlig förbättring (!) skett av bemanning med behöriga lärare i fritidshemmen i Sollentuna kommun: antal elever per anställd lärare med legitimation var Sollentuna kommun samtliga fritidshem: var 155,6 (kommunal huvudman: 149,4 jfr med 58,3 för kommunal huvudman totalt för hela riket), enskild huvudman: 177,1 elever per lärare med legitimation.
Fritidshemmet har både ett omsorgsuppdrag och ett lärandeuppdrag med en läroplan sedan 2016.
Vad har fritids tillgång till för lokaler? Oftast eller alltid verkar det vara samma lokaler som skolan nuförtiden i Sollentuna! Hur ofta har då fritids möjlighet att dra nytta av skolans slöjdsalar, gymnastiksal och musiksal i praktiken?
↩︎